الصفحات

بحث

ادخلي ايميلك ليصلك كل جديد

الأحد، 12 ديسمبر 2010

تعليم جدول الضرب بالاصابع

طريقه سهله لتعليم جدول الضرب من اول 6*6 فما فوق انا اتذكر ان حفظه كان صعب جدا و انا كنت في الصف الرابع الابتدائي دلوقت الجدول بياخدوه من تانيه ابتدائي و كنت كتير شايله همه من دلوقت :) لكن الطريقه دي سهله و مش بتلغبط في الوصول للنتيجه و موجوده بالصور

نعتبر الخنصر رقم6 , والبنصر رقم7 , والوسطى رقم 8 والسبابة رقم 9 والإبهام رقم 10


مثلا 6*6 نثني الخنصرين وتبقى بقية الأصابع مفروده - نضرب الأصابع الممدودة في بعضهايعني 4*4=16
والأصابع المثنيه كل واحدة بعشر يعني 20
ثم نجمع 16+20= 36



الصورة الآتية 7*7 يعني نثني الخنصر والبنصر في كلا اليدين - الأصابع الممدودة 3 في كل يد فنقول 3*3=9 والمثنيه 4 يعني40إذن بالجمع  9+40=49


 الآن 8*8  نثني الخنصر والبنصر والوسطى في كلتا اليدين
يبقى إصبعين ممدودين في كل يد إذن 2*2=4والأصابع المقبوضة 6 ب60
إذن بالجمع 4+60=64
الآن 9*9 يعني نثني الخنصر والبنصر والوسطى والسبابة ونترك الإبهامان ممدودان
بنفس طريقه الحساب 1*1 =1 والمثنيه 8 =80 قيكون ناتج المجموع 1+80=81

الآن 6*7 نثني البنصر فقط في إحدى اليدين , والخنصر والبنصر في اليد الثانية
الأصابع الممدودة4*3=12 والمثنيه 3 ب30 إذن المجموع 12+30=42

الأن 8*7 يعني نثني الخنصر والبنصر والوسطى في يد وفي اليد الأخرى نثني الخنصر والبنصر
الأصابع الممدودة2*3=6 والمثنيه5ب50قيكون المجموع الناتج 6+50=
56



11 التعليقات :

مشكور او مشكوررره على هاذى الموضوع الرائع عنجد ابدااااااااع ويكون لي شرف كبيرر اني اول من يرد على موضوعك واتمنى ان الجميع يردون على موضوعك
لك خالص تحياتي رورو

وينكم ليش ماتردون؟؟



حرام عليكم والله ان الموضوع يستاهل ردووو بليييييز



من رورو

شكرا لكي يا قمر :) و انا سعيده ان الموضوع فعلا فادك و عجبك و يا رب كل المواضيع تعجبك بنفس الدرجه

جزاكى الله خيرا بجد الموضوع رائع وحيفيد اطفالنا جدا

مشكوره حبيبتي طريقه حلو يسلموووووووووووو

شكرا كتير ‏
ابني الفصل القادم راح ياخدوا جداول الضرب من رقم ‏٦‏ فما فوق لانه ‏٥‏ وما دون أخدوهم السنة الماضية
ومن أول ما بدأت عطلة اشتاء وانا بقوله احفظ جدول الضرب وهو لا حياة لمن تنادي ان شاء الله راح اعلمه الطريقة اللي حكيتوها وان شاء الله يكون فيها استفادة

سلام عليك، أقسم بالله أنك عبقريية، شكرا على هذا العمل المجزي. Bravo.

إرسال تعليق

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...