الصفحات

بحث

ادخلي ايميلك ليصلك كل جديد

الجمعة، 25 يناير 2013

5استخدامات مبتكرة لجهاز المايكرويف

المايكرويف أصبح من الأجهزة المنتشرة جدا في البيوت المصرية؛ خصوصا لمّا تكون ربة الأسرة امرأة عاملة ووقتها مشغول دايما؛ فبالتالي بتعتبر المايكرويف هو مساعدها الأول في المطبخ؛ لأنه بيساعدها في توفير وقت كتير في تسوية وتسخين الأكل وإذابة الوجبات المجمّدة..

النهارده هنقدّم لك استخدامات جديدة للمايكرويف؛ ممكن تساعدك في توفير الوقت وتسهيل مهمتك في المطبخ..

1- تطهير إسفنجة المطبخ وتحسين ريحتها
قلنا قبل كده إن إسفنجة المطبخ من أكتر الحاجات اللي بتكون محمّلة بالجراثيم، ولتطهير إسفنجات وفوط المطبخ تقدري تستخدمي المايكرويف؛ بإنك تغمسيهم في مية مضاف إليها كمية من الخل أو عصير الليمون، وبعد كده حطّيهم في المايكرويف على درجة حرارة عالية لمدة دقيقة، وبعد كده طلّعيهم، وبكده هيكون عندك إسفنجات نظيفة ومعقّمة وريحتها كويسة.

2- تسخين مستحضرات التجميل
أوقات كتير بتحتاجي تعملي حمام زيت لشعرك أو ماسك لبشرتك، ويكون مكتوب في احتياطات الماسك إنه يفضّل لو كان دافي شوية، وطبعا لأن ماعندكيش وقت مش بتسخّنيه، مع إن الحرارة دي بتكون مفيدة في إن مكوّنات الماسك أو حمام الزيت تدخل بسهولة في مسام بشرتك علشان الجلد يحقّق أقصى استفادة منها، مش بس كده ساعات بتحتاجي إنك تدفّي السويت أو الشمع أثناء عملية إزالة الشعر.

ممكن تستخدمي المايكرويف في الحالات دي في إنك تحطّي فيه حمام الزيت أو الماسك أو قطعة السويت أو الشمع لمدة 10 : 20 ثانية، وبعد كده ابدئي استخدميهم بس خلّي بالك إنك تختبري الماسك على جزء من بشرتك علشان تتأكدي إن درجة حرارته مناسبة.

3- الحصول على كمية أكبر من عصير الليمون
وجود الليمون في الثلاجة لفترة طويلة بيقلّل كمية العصير اللي بتطلع منه لمّا بتيجي تستخدميه، علشان كده يفضّل إنك تحطّيه في في المايكرويف لمدة 20 ثانية قبل ما تعصريه.

4- تسوية الخضراوات
المايكرويف ممكن يوفّر لك وقت كبير جدا في تحضير الخضار؛ يعني بدل ما تستني الميه لما تغلي علشان تسلقي فيها نوع خضار معين -زي الجزر أو البسلة أو الفاصوليا أو الذرة أو المشروم- ممكن تستخدمي المايكرويف بإنك تحطّي الخضار في طبق، ويفضّل إنهم يكونوا في طبقة واحدة مستوية، وطبعا المدة بتختلف باختلاف نوع الخضار اللي بتطبخيه؛ يعني فيه أنواع مش بتحتاج لأكتر من 30 ثانية؛ زي البسلة والسبانخ والمشروم، وفيه حاجات تانية بتحتاج لمدة 4 دقائق زي الجزر.

الطريقة دي مش بس بتوفّر الوقت، لكنها كمان تعتبر طريقة صحية جدا لطهي الخضراوات؛ لأن كل ما وقت الطهي كان صغير كل ما الخضار احتفظ بقيمته الغذائية.

5- مكان لتخمير العجين
في وصفات المعجنات كتير بتكوني محتاجة لمكان دافئ ورطب علشان العجينة تختمر، دلوقتي ممكن تستخدمي المايكرويف كمكان جيّد لتخمير العجين بعد ما تسخّني فيه كوب ميه لغاية ما تبدأ تتبخّر، وبعد كده طلّعيها وحطّي العجينة في المايكرويف من غير ما تشغّليه، وسيبيها لغاية ما تختمر وحجمها يتضاعف.


المصدر http://forums.fatakat.com/thread3932353 

0 التعليقات :

إرسال تعليق

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...