الصفحات

بحث

ادخلي ايميلك ليصلك كل جديد

الأربعاء، 18 ديسمبر 2013

كل ما تريدين معرفته عن ريجيم اللقيمات

كل ما تريدين معرفته عن ريجيم اللقيمات


من اشهر و اسهل و انجح نظم التخسيس حاليا هو نظام اللقيمات .. جمعت لك معلومات عنه و ازاي تطبقيه من تجارب ناجحه للتخسيس بس محتاج صبر و مداومه
اللقيمات هو النظام النبوى اللى وصانا بيه رسول الله صلى الله عليه وسلم ده اللي اتبني عليه نظام التخسيس  .. لو خليتي النيه جنب انك تخسي انك تتبعي سنه ده حيزيدك اجر جنب النتيجه اللي انتي عايزاها ان شاءالله والحديث المشهور عن الرسول صل الله عليه وسلم
يقول صلى الله عليه وسلم (ما ملأ ابن آدم وعاءً شراً من بطنه.بحسب ابن آدم لقيمات يقمن صلبه،فإن كان لا بد فاعلاً فثلث لطعامه وثلث لشرابه وثلث لنفسه رواه الترمذي
المفروض ان ده نظام اكلنا في المعتاد و مع الوقت المعده بتتعود علي النظام ده و بيكون ده اسلوبك في الاكل و طبعا ده بيحافظ علي وزنك بعد كده
ريجيم اللقيمات مش بيحدد نوع الاكل الاساس هنا كميه الاكل زي ما مذكور في الحديث الشريف مع بعض النصايح البسيطه اللي حتشوفيها دلوقت
  في اليوم ليكي 5 لقيمات ووجبه اساسيه اللقيمات هي اي نوع اكل في حجم تلت الكف ( اللي هو يكافئ تلت حجم المعده تقريبا )
الامثله : تفاحه - موزه - خياره - برتقاله ... ربع رغيف بقطعه جبن -  قطعه كيك - اي مخبوزات تحبيها المهم تكون بحجم تلت الكف - زبادي
ممكن كوب مشروبات زي اي نوع عصير .. شاي بلبن المهم يكون مشروب مضاف له سكر او حليب مشروب ساده زي الشاي بس من غير سكر لا يحسب  بعض الاقوال بتقول عن تجربه انها ممكن تاخد نص قطعه مارس او سنيكرز او شوكولاته باونتي كلقيمه ... ده يرجع لك بالنسبه للوجبه الرئيسيه : بتتكون من 3 عناصر مهمه :
طبق سلطه متوسط عليه ملعقه زيت زيتون
طبق الغذاء الرئيسي 3 اقسام اول قسم 5 ملاعق نشويات ( ارز - مكرونه - خبز ربع رغيف - بطاطس ) تاني جزء قطعه بروتين بحجم تلت الكف ( ربع فرخه من غير جلد  - سمكه - قطعتين لحم احمر - 2 بيضه) القسم التالت الخضار لو مطبوخ معلقتين بس
تالت طبق بيه قطعه حلويات بحجم علبه الكبريت ( شكولاته - جلاش - كنافه
ملحوظه :
الكميات المذكورة هي لوزن اقل من 90 كيلو .

- والوزن من 90 الى 150 كيلو يتناول مرة ونصف الكميات السابقة .

- والوزن اكثر من 150 كيلو يتناول ضعف الكميات السابقة .
مع ملاحظة ان الاوزان الكبيرة المذكورة والمضاعف لها كمية الوجبة السابقة عندما تنحف ويقل الوزن يتم تقليل الكمية للمستوى الاقل .

جدول اليوم بيكون كالتالي :
الصبح :
2كوب ماء علي الريق و ممكن بعد نص ساعه تلعبي رياضه سريعه في البيت و ليكي الصبح 2 لقيمه
 تصحى الصبح تاخدى كوبايتين مايه عالريق وممكن تلعبى شويه رياضه او اى حاجه فى البيت سريعه يعنى نص ساعه كده بعد المايه وبعدين الصبح مسموح ليكى الصبح بس 2 لقيمه شوفتو الكرم بئا
يعني ممكن تاخدي مشروب و للقيمه ممكن شاي بلبن و معاه ربع رغيف مع جبن او بيضه بعد ساعتين لتلاته اشربي كوب ماء و بعد شويه لقيمه
بعد ساعتين لتلاته الوجبه الرئيسيه او لقيمه حسب جدولك انتي اليومي و حسب معاد غداكي و هكذا
المهم قبل الوجبه الاساسيه تاكلي 3 لوزات و امضغيهم كويس و بعد نص ساعه تاكلي تلاته تانيين  و تكرري 4 مرات يكون المجموع 12 حبه لوز بعد نص ساعه تاكلي الوجبه الاساسيه ( دول اللي بيلعبوا علي منطقه الشبع في المعده )
المهم اوي اوي انك من وقت ما تاكلي اللوز ما تشربيش ميه خالص لحد معاد الغدا ليكي خلال اليوم 5 لقيمات ووجبه رئيسيه انتي اختاري معاد الوجبه الرئيسيه فيهم براحتك و اختاري تاكلي ايه في كل واحده من اكل البيت اسئله شائعه :
معاد شرب الماء ؟

قبل اللقيمات او قبل اكل اللوز
بعد اللقيمه و بعد الوجبه الرئيسيه بنص ساعه مش قبل كده
ممكن تستبدلي اللوز باي نوع مكسرات تاني ؟
تستبدليه بالفول السوداني ( بدل 3 لوزات يكون 5 حبات فول سوداني ) بس لو ما عندكيش الغي النقطه دي بس دي مهمه لانها بتقلل احساساك بالجوع و تسرع احساسك بالشبع فطبعا الوجبه كميتها بتقل يعني ايه البنفسجيات و ايه اهميتها ؟
البنفسجيات انواع من الخضار و الفاكهه زي القراصيا و الرمان و الفراوله و الكرنب البنفسجي و التوت و الزبيب الغامق ز البذنجان و العنب الاسود
ضروره جدا لفقدان الوزن و لازم اللقيمات تتضمنها ده غير انها من مضادات الاكسده و مهمه جدا للجسم ( تبعا لكلام الدكتور الهاشمي ) الحلويات مهمه في التخسيس ؟
جدااا القطعه الصغيره اللي انتي بتاخديها في الغدا بتلبي من خلالها احتياجات جسمك فا مش حيحس انه داخل علي مجاعه لانه لو حس بكده معدل الحرق بيقل جدااا و ده اللي بنسمعه ان حد عامل ريجيم و حارم نفسه و الوزن مش بينزل .... ليا قد ايه في اليوم سكر ؟
ليكي في اليوم 3 ملاعق سكر توزعيهم زي مانتي حابه ممكن تاكلي مكرونه بشاميل و محشي و بيتزا ؟ في الوجبه الرئيسيه ؟
ممكن بس قطعه واحده مكرونه او شريحه واحده بيتزا  و المهم طبعا السلطه جنبها
 المحشي ممكن 5 صوابع مثلا و معاهم قطعه دجاج و سلطه
المهم برضه تشربي ميه كتيييييييييير ده من اساسيات اي ريجيم
النظام ده بيقولك تاكلي اي حاجه و كل حاجه بس ده ما يمنعش انتي من نفسك تقللي الدهون في الطبخ .. تستعملي التيفال علشان الدهون تقل .. تقللي المقليات ده غير انه للريجيم ده صحي ليكي اكتر و صحي لبيتك و اولادك
  الموضوع انا جمعته من كذا تجربه ناجحه للتخسيس بنظام اللقيمات في حدود 5 كيلو في الشهر
الروابط
http://forum.hawaaworld.com/showthread.php?t=3872178

0 التعليقات :

إرسال تعليق

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...